Resurshantering med ITIL - IT Asset & Service Configuration Management

Välkommen på ett webinar där vi fokuserar på två praxis och grundbultar inom ITIL4: IT asset Management och Service Configuration Management. Låt dig inspireras av vår expert Peter Forsbeck som ger dig de bästa greppen inom ITIL för att ta kontroll över organisationens resurshantering.

IT Asset Management handlar om att hantera och optimera organisationens IT-resurser, som hårdvara och programvara, för att maximera värde, minimera kostnader och hantera risker. Det stöder beslut kring inköp, återanvändning och avveckling av tillgångar. Utöver att föra register, bidrar det till kontinuerlig optimering av IT-resursernas användning. Information från IT Asset Management är avgörande för värdeströmmar som riskbedömning och förändringsplanering, där kvaliteten och tillgängligheten på informationen påverkar effektiviteten.

Service Configuration Management fokuserar på att hantera och underhålla detaljerad information om hur tjänster och komponenter är konfigurerade, inklusive deras relationer och beroenden (CI). Syftet är att förse intressenter med användbar information om tjänsternas syfte och kvalitet. Mängden komponenter under kontroll bör styras av informationens nytta och kostnaden för att samla in och underhålla den. Information tillhandahålls via konfigurationshanteringssystemet (CMS), antingen löpande eller på begäran.
Under webbinariet jämför vi dessa praxis och går igenom viktiga koncept, framgångsfaktorer och rekommendationer för effektiv hantering.

Välkommen!

Lista med kryssrutor eller alternativknappar
27 november
10.00 - 11.00
Peter Forsbeck

Om Peter Forsbeck

Peter Forsbeck har under hela sin karriär arbetat i ett antal ledande befattningar i gränslandet mellan IT och affärsverksamheten. Han har praktisk erfarenhet av olika branscher som telekommunikation, media, finans och support, samt närmare 20-års teoretisk och praktisk erfarenhet av ITIL och andra ramverk.

Relaterat innehåll

  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Framtidssäkra din organisation
Som HR-ledare står du inför en spännande möjlighet – att forma framtiden för din organisation genom strategiska kompetenssatsningar. I en värld där den digitala transformationen snabbt förändrar arbetslivet har du chansen att ta täten och förbereda din organisation för morgondagens utmaningar.

Liknande webinar

Se fler webinar
07 MARS / 13.00
Säkerhet och kundbehov med ITIL - Relationship Management och Information Security Management
I en alltmer digitaliserad värld är förtroende och säkerhet avgörande för framgångsrik IT-leverans. Välkommen på ett webinar som zoomar in på hur ITIL kan stärka både relationer och säkerhet – och därmed skapa långsiktigt värde för verksamheten.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post