• Ledning och styrning
  • Artikel

Din nästa superkraft: Gå vidare med specifika ITIL Practice-kurser

Med ITIL Foundation har du en stark grund inom IT-tjänstehantering. Men för att behålla skärpan och fortsätta utvecklas kan du enkelt fördjupa dig inom de områden som är mest relevanta för din roll. Här kommer våra korta specialiseringskurser väl till pass.

ITIL 4 omfattar totalt 31 sk Practices (svenska: praxis) som täcker allt från servicehantering och incidenthantering till strategi och säkerhet. Nu finns möjligheten att gå djupare in i dessa genom officiella kurser och certifieringsmoduler.

Vad passar dig och din roll?

Beroende på roll och arbetsuppgifter kan du välja att specialisera dig i enskilda Praxis eller bredare moduler som täcker flera av dem. En enskild praxis-modul innebär en endags sk Practitioner-kurs och motsvarande certifiering. Du kan även välja en tredagars Practice Specialist-kurs med certifiering som täcker fem praxis som relaterar till varandra. Dessa är grupperade som ”Monitor, Support & Fulfil”, ”Plan, Implement & Control” samt ”Collaborate, Assure & Improve”.

Monitor, Support & Fulfil

Denna bundle fokuserar på att säkerställa att IT-tjänster övervakas, stöds och levereras effektivt. Den omfattar viktiga processer för att hantera incidenter, hantera förfrågningar och tillhandahålla support. Enstaka praxis-moduler:

Alla fem i en tredagars bundle:

Monitor, Support & Fulfill (MSF)

Plan, Implement & Control

Denna bundle handlar om att planera, genomföra och styra förändringar inom IT-tjänstehantering. Med strukturerad hantering av förändringar, releaser och tillgångar för att förbättra stabiliteten tjänsterna. Enstaka Practice-moduler:

Alla fem i en tredagars bundle:

ITIL Practice Specialist - Plan, Implement & Control (PIC)

Collaborate, Assure & Improve

Denna bundle är inriktad på samarbete, kvalitetssäkring och kontinuerlig förbättring av IT-tjänster. Med riskhantering, säkerhet och kontinuerliga förbättringar levereras tillförlitliga och hållbara IT-lösningar. Enstaka Practice-moduler:

Alla fem i en tredagars bundle:

ITIL Practice Specialist - Collaborate, Assure & Improve

Läs mer

Läs om alla våra ITIL-utbildningar: Kurser inom ITIL och ramverk

ITIL och IT-styrning ITIL ITIL 4 Practice

Jakob Gidlund
Produktchef

Relaterat innehåll

  • Ledning och styrning
  • Artikel
Kompetensutveckling: Nyckeln till att behålla talanger i 2025
Nya globala data från LinkedIn visar att nästan 3 av 5 medarbetare (58%) planerar att söka nytt jobb under 2025. I samma undersökning framgår att hälften av de arbetssökande upplever att jobbsökandet blivit svårare det senaste året. Detta skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer som vill behålla och utveckla värdefull kompetens.
  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post