ITIL 4 omfattar totalt 31 sk Practices (svenska: praxis) som täcker allt från servicehantering och incidenthantering till strategi och säkerhet. Nu finns möjligheten att gå djupare in i dessa genom officiella kurser och certifieringsmoduler.
Vad passar dig och din roll?
Beroende på roll och arbetsuppgifter kan du välja att specialisera dig i enskilda Praxis eller bredare moduler som täcker flera av dem. En enskild praxis-modul innebär en endags sk Practitioner-kurs och motsvarande certifiering. Du kan även välja en tredagars Practice Specialist-kurs med certifiering som täcker fem praxis som relaterar till varandra. Dessa är grupperade som ”Monitor, Support & Fulfil”, ”Plan, Implement & Control” samt ”Collaborate, Assure & Improve”.
Monitor, Support & Fulfil
Denna bundle fokuserar på att säkerställa att IT-tjänster övervakas, stöds och levereras effektivt. Den omfattar viktiga processer för att hantera incidenter, hantera förfrågningar och tillhandahålla support. Enstaka praxis-moduler:
- Service Desk (SD)
- Incident Management (IM)
- Problem Management (PM)
- Service Request Management (SRM)
- Monitoring and Event Management (MEM)
Alla fem i en tredagars bundle:
Monitor, Support & Fulfill (MSF)
Plan, Implement & Control
Denna bundle handlar om att planera, genomföra och styra förändringar inom IT-tjänstehantering. Med strukturerad hantering av förändringar, releaser och tillgångar för att förbättra stabiliteten tjänsterna. Enstaka Practice-moduler:
- Change Enablement (CE)
- Release Management (RM)
- Service Configuration Management (SCM)
- Deployment Management (DM)
- IT asset Management (ITAM)
Alla fem i en tredagars bundle:
ITIL Practice Specialist - Plan, Implement & Control (PIC)
Collaborate, Assure & Improve
Denna bundle är inriktad på samarbete, kvalitetssäkring och kontinuerlig förbättring av IT-tjänster. Med riskhantering, säkerhet och kontinuerliga förbättringar levereras tillförlitliga och hållbara IT-lösningar. Enstaka Practice-moduler:
- Continual Improvement (CI)
- Service Level Management (SLM)
- Relationship Management (RSM)
- Information Security Management (ISM)
- Supplier Management (SM)
Alla fem i en tredagars bundle:
ITIL Practice Specialist - Collaborate, Assure & Improve
Läs mer
Läs om alla våra ITIL-utbildningar: Kurser inom ITIL och ramverk