Kompetensbristen inom IT: utmaningar och lösningar
Ytterligare 100 000 IT-specialister behövs fram till år 2030 för att vi ska klara att möta behoven på arbetsmarknaden. Men var finns de största kompetensgapen, och hur kan företag arbeta strategiskt för att övervinna dessa utmaningar?
Under detta webinar kommer vi att diskutera:
- Var de största utmaningarna inom IT-kompetensbristen ligger.
- Hur företag kan lyckas med att hitta rätt kompetens – inspirerande exempel från andra.
- Up- och reskilling som en väg framåt för att lösa kompetensbristen.
Följ med Rebecca Tyrstrup och få värdefulla insikter kring hur ditt företag kan vara proaktivt och framtidssäkert i jakten på rätt kompetens.

29 oktober
14.00
Rebecca Tyrstrup
Om Rebecca Tyrstrup
Rebecca Tyrstrup har nästan ett decenniums erfarenhet av att arbeta med kompetenslösningar inom techsektorn. Över åren har hon träffat över 1000 IT-chefer på fler än 400 företag för att prata om möjligheter och utmaningar kring kompetens inom techsektorn.Relaterat innehåll

Nya globala data från LinkedIn visar att nästan 3 av 5 medarbetare (58%) planerar att söka nytt jobb under 2025. I samma undersökning framgår att hälften av de arbetssökande upplever att jobbsökandet blivit svårare det senaste året. Detta skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer som vill behålla och utveckla värdefull kompetens.

I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.

Med ITIL Foundation har du en stark grund inom IT-tjänstehantering. Men för att behålla skärpan och fortsätta utvecklas kan du enkelt fördjupa dig inom de områden som är mest relevanta för din roll. Här kommer våra korta specialiseringskurser väl till pass.