Incident- och problemhantering med ITIL

Incident och Problem Management hör till de viktigaste utmaningarna i det dagliga arbetet för en IT-organisation, och det finns mycket att tjäna på att implementera båda dessa ITIL 4-praxisar

Incident Management-praxisen har ofta införts och organiserats i ett stuprörsformat, isolerat från övriga praxis i enlighet med hur den tidigare har beskrivits i Service Management litteraturen. I verkligheten krävs normalt ett arbetsflöde där en mängd olika praxisar behöver samarbeta effektivt för att skapa eller återställa värdet för en kund. Lösandet av incidenter är således ytterst sällan begränsat till en enda praxis.

Det förebyggande arbetet som möjliggörs med hjälp av problem management är även högst relevant för att kontinuerligt förbättra och vidareutveckla den egna verksamheten.

De två officiella ITIL®4 Incident Management och Problem Management praxis-guiderna utgör underlag för detta webinar. Vi kommer att översiktligt gå igenom relaterade koncept, framgångskriterier, processer, värdeströmmar, samt några rekommendationer för automatisering.

Lås upp webinaret genom att fylla i dina uppgifter

Lista med kryssrutor eller alternativknappar
3 juni
13.00
Peter Forsbeck

Om Peter Forsbeck

Peter Forsbeck har under hela sin karriär arbetat i ett antal ledande befattningar i gränslandet mellan IT och affärsverksamheten. Han har praktisk erfarenhet av olika branscher som telekommunikation, media, finans och support, samt närmare 20-års teoretisk och praktisk erfarenhet av ITIL och andra ramverk.

Relaterat innehåll

  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Framtidssäkra din organisation
Som HR-ledare står du inför en spännande möjlighet – att forma framtiden för din organisation genom strategiska kompetenssatsningar. I en värld där den digitala transformationen snabbt förändrar arbetslivet har du chansen att ta täten och förbereda din organisation för morgondagens utmaningar.

Liknande webinar

Se fler webinar
07 MARS / 13.00
Säkerhet och kundbehov med ITIL - Relationship Management och Information Security Management
I en alltmer digitaliserad värld är förtroende och säkerhet avgörande för framgångsrik IT-leverans. Välkommen på ett webinar som zoomar in på hur ITIL kan stärka både relationer och säkerhet – och därmed skapa långsiktigt värde för verksamheten.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post