Bädda rätt för förändring och ständig förbättring med ITIL

De två ITIL 4-praxisarna Change Enablement och Continual Improvement stöttar utan tvekan varandra, men hur drar du störst nytta av detta och undviker att tillämpningen bromsar förändringsprocesserna?

Syftet med Change Enablement är att maximera antalet lyckade förändringar av produkter och tjänster genom att säkerställa riskbedömning, effektiv genomströmning, godkännande och koordinering utifrån organisationens behov av förändring. I en modern organisation är flexibilitet och smidighet två grundläggande krav på denna praxis. Tyvärr har inte alltid praxisen varit känd för detta då fokus i vissa fall mer har upplevts ligga på kontroll av förändringar i stället för möjliggörande av förändringar. Hur angriper ITIL 4 denna utmaning?

Syftet med Continual Improvement praxisen är mer omfattande än för Change Enablement. Genom kontinuerlig förbättring av organisationens alla resurser, produkter och tjänster är tanken att anpassa sig till en verksamhets förändrade behov. Antingen för att bibehålla värdet eller för att öka det totala värde som organisationen skapar, men vilka tillvägagångssätt rekommenderar ITIL 4?

Under detta webinar svarar vår ITIL-guru Peter Forsbeck på ovanstående frågor och går översiktligt igenom relaterade koncept, framgångskriterier, processer, värdeströmmar, samt några rekommendationer för framgångsrik hantering av de båda praxisarna.

Lås upp webinaret genom att fylla i dina uppgifter

2 december
12.00
Peter Forsbeck

Om Peter Forsbeck

Peter Forsbeck har under hela sin karriär arbetat i ett antal ledande befattningar i gränslandet mellan IT och affärsverksamheten. Han har praktisk erfarenhet av olika branscher som telekommunikation, media, finans och support, samt närmare 20-års teoretisk och praktisk erfarenhet av ITIL och andra ramverk.

Relaterat innehåll

  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Framtidssäkra din organisation
Som HR-ledare står du inför en spännande möjlighet – att forma framtiden för din organisation genom strategiska kompetenssatsningar. I en värld där den digitala transformationen snabbt förändrar arbetslivet har du chansen att ta täten och förbereda din organisation för morgondagens utmaningar.

Liknande webinar

Se fler webinar
07 MARS / 13.00
Säkerhet och kundbehov med ITIL - Relationship Management och Information Security Management
I en alltmer digitaliserad värld är förtroende och säkerhet avgörande för framgångsrik IT-leverans. Välkommen på ett webinar som zoomar in på hur ITIL kan stärka både relationer och säkerhet – och därmed skapa långsiktigt värde för verksamheten.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post