Operativ förändring med ITIL - Deployment och Release Management
Välkommen på ett webinar ägnat åt de två operativa ITIL4 praxisarna Deployment Management och Release Management. Tillsammans ger dessa ett strukturerat och effektivt angreppssätt för att hantera förändringar av tjänster.
Genom att stötta och komplettera varandra, säkerställer de två att produkter och tjänster införs på ett kontrollerat sätt, vilket minskar risker och förbättrar leveranskvalitén.
Release Management ansvarar övergripande för planering och hantering av en specifik release vilken kan bestå av en eller flera leveranser (deployer). Genom att fastställa tidpunkter, resurser och tester säkerställs att alla aspekter av en release är beaktade och att den görs tillgänglig för användning enligt befintliga regler och överenskommelser.
Ur kund- och användarperspektivet stöder praxisen ofta olika onboarding- och offboardingaktivteter. Den utgör därför ofta den första kontakt som en användare får med en tjänsteleverantör, för att i nästa skede stödja olika uppdateringsaktiviteter.
Deployment Management ansvarar för införandet av releaseplaner genom att fokusera på den mer tekniska distributionen alternativt borttagandet av nödvändiga komponenter för olika IT-miljöer för utveckling, integration, test, förproduktion och drift.
Genom att dela upp Release och Deployment i två olika praxisar kan organisationen själv från fall till fall välja vilken typ av leveransmetodik man önskar.
Under webinariet reder vår ITIL-expert Peter Forsbeck ut vad som förenar och skiljer de båda praxisarna åt. Vi går översiktligt igenom relaterade koncept, framgångskriterier, processer, värdeströmmar, samt några rekommendationer för framgångsrik hantering av dem.
Tid: 28 november kl 13:00-14:00
Plats: Zoom
Pris: Kostnadsfritt
Ämnesexpert: Peter Forsbeck
Välkommen!
Peter Forsbeck
Peter Forsbeck har under hela sin karriär arbetat i ett antal ledande befattningar i gränslandet mellan IT och affärsverksamheten. Han har praktisk erfarenhet av olika branscher som telekommunikation, media, finans och support, samt närmare 20-års teoretisk och praktisk erfarenhet av ITIL och andra ramverk.