Windows 11 - Advanced Troubleshooting and Support

Kurskod T2261

Windows 11 - Advanced Troubleshooting and Support

Under tre dagar djupdyker vi i att felsöka och supportera Windows-klienter som Windows 11 och Windows 10. Syftet är att ge deltagarna fördjupade kunskaper i Windows som klientoperativför att kunna felsöka och lösa uppkomna problem snabbt och effektivt.

Pris
29950 kr (exklusive moms)
Längd
3 dagar
Alternativa betalsätt
Kompetenskort gäller på denna kurs

Många kurser kan även betalas med vårt kompetenskort alternativt utbildningsvouchers eller motsvarande credits från någon av våra teknikpartners. 

Läs mer om kompetenskort.
Läs mer om vouchers.

Ort och startdatum
17 feb
Stockholm, Live Online
7 maj
Live Online

Boka utbildning

Kursen är baserad på många års praktisk erfarenhet av felsökning i stora såväl som mindre företagsmiljöer. Den är framtagen av Andreas Stenhall på Coligo, en av Sveriges främsta inom området Windows- och enhetshantering.

Innehållet baseras på Windows 11 men är tillämpbart på Windows 10 och till stora delar även tidigare Windows-versioner.


Målgrupp och förkunskaper

Kursen riktar sig till It-tekniker, supporttekniker och helpdesktekniker som arbetar med att supportera och felsöka Windows-klienter.

Som deltagare förutsätts du besitta kunskaper och praktisk erfarenhet inom felsökning och support av Windows.

Till detta rekommenderar vi vår kurs Microsoft Windows 11 - Configuring and Troubleshooting Windows Clients.

För att alltid hålla en hög kvalitet på våra teknikkurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.

Lärdomar och mål

Efter workshopen har du fått nödvändig kunskap om Windows som klientoperativ och de verktyg som finns däri, kombinerat med vanliga och populära felsökningsverktyg från Microsoft och tredje part, för att ta felsökning och support till en ny nivå.

Läromedlet består av ett enklare material i form av åhörarkopior och ett labbhäfte.

Detaljerad information


  • Förutsättningar för att arbeta med felsökning - kommunikation och tankesätt
  • Grundläggande Windows-kunskaper; Hur påverkar exempelvis Windows as a Service felsökning?
  • Loggar; Loggboken + vanliga loggfiler att använda vid felsökning.
  • Installationsproblem och problem med Windows-uppdateringar
  • Applikationsproblem, Kompatibilitetsproblem- och hantering av dessa
  • Webbläsarrelaterade problem (Edge och Internet Explorer)
  • Start- och inloggningsproblem
  • Problem och felsökning av användarprofiler och problem med användardata och roaming av dessa som exempelvis offline files och folder redirection
  • Felsökning av säkerhetsproblem, skadlig kod etc.
  • Konfigurationsproblem, group policies
  • Nätverksproblem
  • Felsökning av prestandarelaterade problem
  • PowerShell som stöd vid felsökning
  • Inbyggda verktyg för felsökning
  • Avancerade verktyg för att felsökning

Denna workshop är baserad på den senaste Windows-releasen baserad på semi-annual channel (tidigare Current Branch).

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post