Ny som ledare
Ledarskap kräver att någon frivilligt vill följa! Att vara ny som ledare innebär många nya utmaningar. Både att få förtroendet från medarbetarna att leda men även en hel del arbetsrättsliga kunskaper om vad som gäller som arbetsgivare och chef.
Många kurser kan även betalas med vårt kompetenskort alternativt utbildningsvouchers eller motsvarande credits från någon av våra teknikpartners.
Boka utbildning
I denna ledarskapsutbildning fokuserar vi på vad som krävs av mig som ny ledare för att jag ska få och kunna behålla ledarskapet av medarbetarna. Hur jag introducerar mig som person, vad jag står för och vad jag förväntar mig av mina medarbetare. Kommunikation är grunden för allt ledarskap, både vad jag säger och gör och vad jag inte säger och inte gör. Med god kännedom om mig själv och andra lägger vi grunden för ett gott ledarskap.
Utbildningen syftar till att inspirera dig och göra dig trygg i din nya roll genom att förankra insikter och kompetens om ledarskap i sin helhet och ditt personliga ledarskap. Du får med dig enkla verktyg och tekniker som du kan applicera direkt efter avslutat utbildning och metoder för att löpande utveckla ditt ledarskap.
Den kompetens vi förmedlar baseras på forskning och studier om framgångsfaktorer för ledare och framgångsfaktorer för att lyckas över tid i en verksamhet med inriktning på beteende för kommunikation, samverkan, ramar och ständig utveckling.
Materialet är på svenska och består av ett digitalt material, övningar (varav många som du kan tillämpa direkt i ditt arbete), dokumenterade resultat av övningarna, stöddokument för ditt arbete samt länkar till filmer och litteratur relaterade till ämnet.
Målgrupp och förkunskaper
Utbildningen kräver inga förkunskaper och vänder sig till dig som ska bli eller nyligen blivit ledare.
Detaljerat innehåll
- Vem är jag – mina styrkor och utvecklingsområden
- Vad motiveras jag av?
- Vad motiveras andra av?
- Vilket behov av ledarskap har mina medarbetare?
- Hur kan jag utveckla mitt ledarskap utifrån det behov jag och mina medarbetare har?
- När ska jag delegera en uppgift och hur gör jag det?
- När ska jag inte delegera en uppgift?
- Hur blir jag förstådd och lyckas nå dit jag vill?
- Vad betyder stärkande kommunikation?
- Vilka är mina starka drag i mitt sätt att kommunicera?
- Hur kommunicerar andra?
- Hur anpassar jag mitt bemötande på ett effektivt sätt?
- Vad är en konflikt?
- Hur kan jag hantera konflikter?
- Hur gör jag för att ge utvecklande feedback?
- Vad betyder stark samverkan?
- Hur får jag mina medarbetare att tro på och vilja uppnå de mål vi har?
- Hur bildar jag ett team?
- Hur arbetar jag med att löpande utveckla mina medarbetares förmåga till att samverka?
- Vad betyder begreppet tydliga ramar?
- Vilka ramar är viktiga för mig som ledare?
- Hur arbetar jag med att skapa, förankra och utveckla beteenden inom ramarna?