Arbeta effektivt utan stress – ett ledarperspektiv
Räcker tiden inte till? Tenderar dina att-göra-listor att växa men få saker blir avbockade? Det finns mycket att göra för att öka effektiviteten dels på ett organisatoriskt plan och dels på det personliga. Att arbeta för mer effektivitet och mindre stress ökar inte bara trivseln utan kan också minska sjukskrivningarna vilket är en viktig effekt i sig. Ofta hör vi att tiden inte räcker till samtidigt som vi vet att tid läcker mellan fingrarna på oss, diffusa processer, osäkerhet om vad som är mål och medel. Otydlighet i roller och kommunikation.
Många kurser kan även betalas med vårt kompetenskort alternativt utbildningsvouchers eller motsvarande credits från någon av våra teknikpartners.
Boka utbildning
Att hantera sig själv och sin tid på ett professionellt och effektivt sätt kan vara avgörande för att lyckas i sitt arbete. Genom att ha fokus på syfte och mål blir prioriteringarna mycket lättare. I pressade situationer är det lätt att stressen kryper på och då kan det vara svårt att göra rätt val bland alla uppgifter som pockar på. Det kan vara svårt att skilja på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt och vi kan falla i fällan att ta det som är bråttom först.
Med enkla metoder och tekniker kan vi lättare välja hur och vad vi ska göra för att nå resultat.
När du är klar med utbildningen har du fått en ökad självinsikt om vem du är och hur du kan hantera din tid på ett mer effektivt sätt med tydliga personliga mål och en handlingsplan som utgår ifrån dina behov.
Utbildningsmaterialet är på svenska och består av ett digitalt material, övningar, dokumenterade resultat av övningarna, samt länkar till filmer och litteratur relaterade till ämnet. Kursledaren arbetar även som konsult och delar med sig av sin långa praktiska erfarenhet.
Målgrupp och förkunskaper
Utbildningen vänder sig till ledare som vill skapa ett effektivare arbetssätt och en effektivare arbetsplats där du och dina medarbetare mår bättre. Utbildningen ställer inga krav på förkunskaper.
Detaljerad information
Personligt lugn och effektivitet (Dag 1)
- Vad är stress? (skillnad på stress och press)
- Hjärnkoll…?
- Skapa medvetenhet om vad jag lägger min tid på
- Tidstilsanalys
- Nulägesanalys
- Kartlägg och prioritera
- Skilj på viktigt och bråttom
- Tidstjuvar
- Sluta att skjuta upp saker
- Skapa kontroll med en tidsbudget
Skapa en effektiv arbetsplats (Dag 2)
- AFS 2015:4
- Att undvika stress i organisationer
- Var läcker tiden i er organisation?
- Möten, kommunikation, stress, otydlighet
- Vikten av gemensam vision och målbild
- Sex steg till förändring
- Skapa en ständigt pågående process
- Se över arbetet i arbetsgrupperna
"Ett viktigt område som dom flesta skulle behöva ta del av."