Denna kurs riktar sig till alla i organisationen som hanterar kund- eller klientdata. Den ger dig en generell medvetandegrad gällande persondata och känsliga data i som berörs av EU:s Dataskyddsförordning. Syftet är att du som medarbetare skall förstå de grundläggande begreppen samt de generella skillnaderna mellan hur olika typer av persondata kan och får hanteras.
GDPR för medarbetaren - e-kurs för medarbetare
Du lär dig identifiera personuppgifter såväl som känsliga personuppgifter, samt när det är motiverat att behandla dessa, när det är nödvändigt eller olämpligt. Du får även svara på ett antal kontrollfrågor och kan tillämpa dina nya kunskaper i pedagogiska övningar.
Ur kursinnehållet
- Personuppgifter och den registrerade
- Vad är personuppgifter?
- Vad är känslig data?
- Hur delar du personuppgifter?
- Vem är den registrerade?
- Vem äger personuppgifter?
- Dina mänskliga rättigheter
- Personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde
- Varför samlas personuppgifter in?
- Vad är behandling av personuppgifter?
- Varför behöver vi GDPR Privacy lagar?
- Varför behövs regelefterlevnad (compliance)
- Goda exempel (best practice)
- Ändamålsspecifikation
- Begränsad datainsamling
- Begränsad delning
- Säker radering
- Kontrollfrågor
- Övningar
Relaterat innehåll
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
Kista, 20 januari 2025 – Cornerstone, en ledande aktör inom kompetensutveckling och utbildning i Sverige, meddelar med stolthet sitt nya partnerskap med AI Sweden – Sveriges nationella centrum för artificiell intelligens.
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat