GDPR för medarbetaren - e-kurs för medarbetare

GDPR för medarbetaren - e-kurs för medarbetare

Denna kurs riktar sig till alla i organisationen som hanterar kund- eller klientdata. Den ger dig en generell medvetandegrad gällande persondata och känsliga data i som berörs av EU:s Dataskyddsförordning. Syftet är att du som medarbetare skall förstå de grundläggande begreppen samt de generella skillnaderna mellan hur olika typer av persondata kan och får hanteras.

Kurskod
AS924
Pris
995 kr (exklusive moms)
Kursform
E-Learning

Leveransformer kan variera beroende på ort och datum.

På plats innebär att kursen hålls i klassrum. Läs mer här.
LiveClass innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Läs mer här.

Du lär dig identifiera personuppgifter såväl som känsliga personuppgifter, samt när det är motiverat att behandla dessa, när det är nödvändigt eller olämpligt. Du får även svara på ett antal kontrollfrågor och kan  tillämpa dina nya kunskaper i pedagogiska övningar.

Ur kursinnehållet
  • Personuppgifter och den registrerade
  • Vad är personuppgifter?
  • Vad är känslig data?
  • Hur delar du personuppgifter?
  • Vem är den registrerade?
  • Vem äger personuppgifter?
  • Dina mänskliga rättigheter
  • Personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde
  • Varför samlas personuppgifter in?
  • Vad är behandling av personuppgifter?
  • Varför behöver vi GDPR Privacy lagar?
  • Varför behövs regelefterlevnad (compliance)
  • Goda exempel (best practice)
  • Ändamålsspecifikation
  • Begränsad datainsamling
  • Begränsad delning
  • Säker radering
  • Kontrollfrågor
  • Övningar
Kurskod
AS924
Pris
995 kr (exklusive moms)
Kursform
E-Learning

Leveransformer kan variera beroende på ort och datum.

På plats innebär att kursen hålls i klassrum. Läs mer här.
LiveClass innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Läs mer här.

Relaterat innehåll

  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Nyhet
Cornerstone och AI Sweden ingår partnerskap för att framtidssäkra Sveriges AI-kompetens
Kista, 20 januari 2025 – Cornerstone, en ledande aktör inom kompetensutveckling och utbildning i Sverige, meddelar med stolthet sitt nya partnerskap med AI Sweden – Sveriges nationella centrum för artificiell intelligens.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post