Leda utan att vara chef
Uppdraget att leda kollegor utan att ha en formell chefsbefattning blir allt vanligare. Är du teamledare, projektledare, arbetsledare, processägare eller har du en annan ledarroll utan chefsmandat blir din förmåga att få med dig dina medarbetare helt avgörande.
Många kurser kan även betalas med vårt kompetenskort alternativt utbildningsvouchers eller motsvarande credits från någon av våra teknikpartners.
Boka utbildning
På den här kursen lär du dig att förstå ledarskapets grunder, skillnaden mellan chefskap och ledarskap och hur du bygger bra relationer. Du får praktiska ledarskapsverktyg som du direkt kan använda dig av i din vardag. Genom kunskap, förståelse och verktyg ger vi dig förutsättningar för att lyckas med ditt uppdrag och att du kan känna dig trygg i din roll.
Utbildningsmaterialet är på svenska och består av ett digitalt material, övningar (varav många som du kan tillämpa direkt i ditt ledarskap på arbetet), dokumenterade resultat av övningarna, samt länkar till filmer och litteratur relaterade till ämnet. Kursledaren arbetar även som konsult och delar med sig av sin långa praktiska erfarenhet.
Efter kursen så har du:
- Ökad insikt och förståelse för rollen och uppdraget
- Ökad förståelse för konsten att motivera och skapa engagemang för uppgiften hos andra människor
Målgrupp och förkunskaper
Målgruppen är teamledare, projektledare, arbetsledare, processägare eller annan ledarroll utan chefsmandat. Du behöver inga förkunskaper för denna utbildning.
Ur innehållet
- Ledarskapets grunder
- Tankar runt ledarskap
- Rollen och uppdraget
- Effektiv kommunikation
- Konsten att påverka – lär dig påverkansfaktorer
- Olikheter, styrkor och svagheter
- Hantera motsättningar så du kan motverka konflikter
- Arbeta konstruktivt med kollegor som har olika stilar och personligheter
Detaljerat innehåll
Dag 1, Personlig kompetens
- Uppstart och presentation
- Tankar runt ledarskap
- Vikten av legitimitet och emotionell intelligens
- Grunden för kommunikation, ett neurologiskt perspektiv
- En kommunikationsmodell; Transaktionsanalysen
- Arbeta utifrån vision och värdegrunder
- Förstå faktorer för påverkan och inflytande
Dag 2, Social kompetens och social färdighet
- Aktivt lyssnande
- Kommunikationsstilar, PAEI
- Att leda för effektivitet
- Att förstå och förhindra konflikter
- Vikten av förändring