• Ledning och styrning
  • Artikel

Kurs för er, hos er - Ord på vägen inför företagsintern kompetensinsats

Har du investerat i en egen lärarledd utbildning för dina kollegor? Grattis till en god investering! Nu vill du förstås få ut maximal effekt och ROI av insatsen, och då finns det flera faktorer du själv kan påverka.

Här följer några tips om vad du kan göra för att ge lärare och elever de bästa förutsättningarna och därmed ge din investering så god utdelning som möjligt. Det handlar inte bara om lokalen, utan hur du som kund ger insatsen som helhet de allra bästa förutsättningarna att lyfta och bestå över tid.

I många fall sker insatserna helt eller delvis i en kurslokal hos er, och där har du en hel del att vinna på att ge rätt förutsättningar. Även vid virtuellt kursdeltagande eller leverans i utbildningsleverantörens klassrum har du goda skäl att se över att du optimerar utfallet av din investering.

Fokus och koncentration

I vilken mån deltagarna kan fokusera på kursen är en betydelsefull faktor för hur kursledaren lyckas med utbildningen. Vissa av punkterna nedan kan vara en utmaning, men ger god utdelning för inlärningen.

  • Det är en stor fördel om deltagarna inte behöver sköta sitt ordinarie arbete parallellt med att delta i utbildningen. Kommunicera gärna detta som ett uttalat önskemål gentemot deltagarna, även om det upplevs som svårt att förverkliga.
  • Välj gärna en kurslokal som inte ligger för nära deltagarnas ordinarie arbetsställe.
  • Försök ha ambitionen att klassen fikar och äter lunch tillsammans under kursen. En grupp som har god social kontakt inbördes, fungerar bättre och har lättare att ta till sig kursledarens föreläsningar och övningar.
  • Det är lämpligt att klassen kan stänga om sig i ett kursrum som inte används till annat under kursen.
  • Undvik rum med störande ljud från exempelvis ventilation.

Klassens sammansättning

Utfallet av en utbildning beror till stor del på ifall den matchar alla närvarande elevernas behov. Säkerställ alltid att de elever du bokar har både förväntningar och förkunskaper i linje med den kurs de skall gå.

Utrustning i klassrum

Utrustningen som används, både för presentation och eventuell labbmiljö, är också en betydelsefull faktor för resultatet av din utbildning.

  • Kursledaren bör ha tillgång till en whiteboard eller digital sk smartboard. Fråga oss gärna vad som behövs till just din utbildning.
  • Har kursledaren med sig en egen dator kommer han eller hon att behöva tillgång till internet. Förbered gärna med att ha WiFi-uppgifter tillgängliga.
  • En större Tv med skarp bild, alternativt ljusstark och tydlig projektor för att kursledaren skall kunna presentera och demonstrera, är ett värdefullt redskap för effektiv utbildning. Saknas detta i klassrummet kan skärmdelning via videomöte vara ett alternativ, men tänk på att detta ställer höga krav på internetanslutningen för alla i lokalen.
  • Var noga med att stämma av vad som behöver finnas installerat och konfigurerat på elevernas datorer, om sådana används.
  • Om kursens laborationer omfattar molntjänster som Azure, AWS och Office 365 alternativt extern labbmiljö användas via Remote Desktop, är det extra viktigt att det finns en fast och pålitlig internetförbindelse som alla har tillgång till. Trådbundet nätverk är ofta mer stabilt än trådlöst, så detta är att föredra om det är möjligt. Tänk även på att brandväggen behöver tillåta åtkomst till labbmiljön.
  • På teknikkurser är digitalt material vanligt. I dessa fall är det lämpligt att varje elevs dator har två skärmar för att laborationer skall fungera smidigt. Ett alternativ är att deltagaren har en dator för laborationerna, samt en separat laptop eller läsplatta för kursmaterialet.
  • Förbered gärna med pennor och block till deltagarna, för att undvika onödigt spring vid kursens början.
  • Fräscha whiteboard-pennor i flera färger som syns bra för hela klassen är något väldigt enkelt att ordna, men lätt att glömma. Likaså en fungerande tavelsudd.

Virtuella deltagare

Att kunna delta virtuellt blir ett allt vanligare önskemål. Kom ihåg att en kurs kan behöva anpassas om deltagare skall delta virtuellt, och att ibland inte är möjligt inom övriga satta ramar. Därför är det viktigt att kommunicera till oss så tidigt som möjligt inför en kurs att det finns eller kan förekomma virtuella deltagare.

Om ni föredrar att ansluta via er egen videoplattform, exempelvis Teams, går detta bra, men säkerställ alltid att lösningen presterar som den skall för alla parter, och att alla har den anslutningsinformation de behöver.

Kamera på - Avgörande för utbildningen

Det är självklart fullt möjligt att leverera kurs utan att se sina elever, men i praktiken kommer utbildningen alltid bli bättre när kursledare och deltagare kan se varandra. Därför förutsätter vi alltid att samtliga deltagare har kameran i den mån detta är möjligt. Var beredda på att kursledare påtalar detta för den som eventuellt ansluter utan kamera, och försök alltid berätta i förväg om det finns specifika skäl för enskilda individer att inte använda kameran.

Kursutvärderingar

För att vi skall kunna följa upp kvaliteten på vår leverans är det viktigt att samtliga deltagare fyller i vår kursutvärdering. Observera att detta är nödvändigt även om ni har en egen intern kvalitetsprocess med egna kursutvärderingar.

Grattis till din kompetensinvestering, och välkommen på kompetensresan!

Läs mer om vad vi kan göra för er på Tjänster.

Förändringsledning och lärande Kommunikation och möten

Jakob Gidlund
Produktchef

Relaterat innehåll

  • Ledning och styrning
  • Artikel
Kompetensutveckling: Nyckeln till att behålla talanger i 2025
Nya globala data från LinkedIn visar att nästan 3 av 5 medarbetare (58%) planerar att söka nytt jobb under 2025. I samma undersökning framgår att hälften av de arbetssökande upplever att jobbsökandet blivit svårare det senaste året. Detta skapar både utmaningar och möjligheter för organisationer som vill behålla och utveckla värdefull kompetens.
  • Artikel
  • Ledning och styrning
Framtidens IT-service: När teknik möter mänsklig kompetens
I takt med att AI och automation förändrar IT-servicens landskap, blir mänskliga färdigheter allt viktigare. Medan teknisk kompetens fortfarande är avgörande, visar forskning från Harvard Business Review att upp till 85 % av utvecklingsbehovet i moderna serviceorganisationer handlar om relationsskapande och samarbetsförmåga.
  • Ledning och styrning
  • Artikel
Att transformera lärande i arbetsflödet
Moderna organisationer behöver ett effektivt och målinriktat lärande. Med utgångspunkt i 5 Moments of Need-metodiken optimerar vi balansen mellan formell utbildning och lärande i arbetsflödet. Genom att fokusera formella lärtillfällen där de ger störst effekt, och flytta mer stöd och utveckling direkt in i arbetsprocesserna, skapar vi en kontinuerlig kompetensutveckling som ger bestående resultat

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post