Business Intelligence med Excel och Power BI
I Excel och Power BI finns fantastiska möjligheter att analysera data och ta fram bra beslutsunderlag. Under den här kursen lär du dig att använda BI-verktygen i Excel och Power BI.
Du lär dig hur du hämtar och kombinerar data från olika källor och bygger datamodeller, för att sedan analysera data och visualisera tydligt i diagram och interaktiva rapporter.
Målgrupp och förkunskaper
Denna utbildning vänder sig till dig som arbetar med Excel och analyserar data. Du ska ha Excel 2016 eller senare för att ha tillgång till de funktioner som behandlas i kursen.
Du bör ha förkunskaper motsvarande vår Fortsättningskurs i Excel och kunna skapa pivottabeller.
Detaljerad information
Excel
- Introduktion till PowerPivot i Excel
- Importera data från olika källor som databaser och datafeeds
- Städa, gruppera, och slå samman data med Power Query/Get and Transform
- Att använda DAX för att skapa beräknade kolumner
- Forma om datum och tid med DAX
- Hämta data ifrån relaterade tabeller
- Skapa beräknade fält och KPI:er
- Filtrera data med hjälp av dimensionen tid
- Utforska din data med pivottabeller och pivotdiagram
- Hitta trender med hjälp av pivotdiagram
- Länka flera diagram så att de styrs av samma filter
Power BI
- Introduktion till Power BI Desktop
- Skapa rapporter i Power BI Desktop med tabeller, matriser, diagram och kartor
- Publicera rapporter i Power BI Service
- Att skapa olika vyer av samma data för olika behov
- Skapa instrumentpaneler/dashboards
Relaterat innehåll
Vår ämnesexpert Joachim visar hur du förvandlar Excel-listor till interaktiva rapporter.
Att hantera dubbletter i Excel är avgörande för att upprätthålla ordning och noggrannhet i dina data. Oavsett om du kopierar och klistrar in information från olika källor eller bearbetar stora mängder data, finns det verktyg och metoder som kan underlätta processen.
Ämnesexperten Joachim Clasberg visar hur du använder dig av funktionen Letarad i Microsoft Excel.