Linux Troubleshooting and Support
Den här kursen ger dig kunskaper, praktiska färdigheter och djup förståelse för att arbeta professionellt med felsökning och hantering av IT-driftstörningar i en Linux-miljö.
Under kursen lär du dig identifiera, analysera och lösa problem och utmaningar i Linux-baserade system. Du lär dig att använda avancerade felsökningsverktyg, hantera loggfiler och analysera systembeteenden för att snabbt identifiera och åtgärda problem i en professionell Linux-infrastruktur.
Genom handgripliga övningar, riktiga scenarier och experttips lär du dig att arbeta effektivt med de viktigaste verktygen och metoderna. Kursen är generisk och täcker de tre stora distributionerna Red Hat, Debian/Ubuntu och SUSE.
Målgrupp och förkunskaper
Kursen är framtagen för dig som regelbundet arbetar med Linux-system och vill stärka din förmåga att hantera tekniska problem och utmaningar. Kursen är labbintensiv och idealisk för dig som redan har grundläggande Linux-kunskaper och är bekväm med att navigera i kommandoraden, men vill bli ännu säkrare och effektivare i din roll.
För att hänga med i kursens tempo och tillgodogöra dig dess innehåll förutsätts du, utöver analytiskt tankesätt och intresse för felsökning, besitta vissa förkunskaper:
- Grundläggande kunskaper i Linux-systemadministration
- Erfarenhet av att använda terminalen och textredigerare
- Förståelse för filsystem och nätverk i Linux
För detta rekommenderar vi vår kurs Linux System Administration for Linux Engineers.
För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.
Detaljerad information
Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:
Introduction to IT Errors and Outages
- Understanding common IT failures and their impact
- Categorizing system outages and troubleshooting methodologies
- Case studies of major IT failures
Gathering Information
- Effective techniques for gathering system and log data
- Using built-in Linux tools to identify system anomalies
- Practical log analysis exercises
Analysis
- Identifying root causes of IT failures
- Understanding system resource utilization and bottlenecks
- Hands-on analysis of real-world issues
Solutions
- Applying systematic troubleshooting approaches
- Fixing software, network, and hardware-related issues
- Debugging techniques and quick-fix strategies
Documentation
- Best practices for incident reporting and documentation
- Creating clear and concise troubleshooting logs
- Hands-on documentation exercise
Centralized Logging
- Introduction to centralized logging solutions (Syslog, Logstash, Graylog)
- Setting up and managing log aggregation systems
- Hands-on lab: configuring and analyzing logs from multiple servers
Advanced Linux Troubleshooting Tools
- Using strace, lsof, iotop, and other diagnostic tools
- Monitoring system behavior with dstat and sar
- Practical exercises in troubleshooting system slowdowns
Advanced Log Management
- Understanding structured vs. unstructured logs
- Parsing and filtering logs for effective troubleshooting
- Setting up log monitoring and alerting systems
Advanced Network Troubleshooting
- Using tcpdump, ncand nmap to analyze network traffic
- Diagnosing connectivity and latency issues
- Debugging DNS, firewall, and proxy-related problems
Advanced Kernel and Memory Debugging in Linux
- Kernel logs and crash analysis
- Understanding memory leaks and debugging OOM (Out of Memory) scenarios
- Hands-on debugging with vmstat, dmesg, and gdb
Advanced I/O and Disk Troubleshooting
- Diagnosing disk failures and performance issues
- Understanding filesystem corruption and recovery techniques
- Hands-on analysis using fsck, iostat, and smartctl
Relaterat innehåll
![](/globalassets/2.-blogg/avancerad-it/intune-advanced.png)
![](/globalassets/2.-blogg/avancerad-it/kurs-utbildning-linux-avancerad-felsokning.png)
![](/globalassets/2.-blogg/avancerad-it/citrix-daas-netscaler.png)