Linux Troubleshooting and Support

Den här kursen ger dig kunskaper, praktiska färdigheter och djup förståelse för att arbeta professionellt med felsökning och hantering av IT-driftstörningar i en Linux-miljö. 

Kurskod
T4227
Pris
21950 kr (exklusive moms)
Kursform
På plats eller LiveClass

Leveransformer kan variera beroende på ort och datum.

På plats innebär att kursen hålls i klassrum. Läs mer här.
Live Online innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Läs mer här.

Längd
2 dagar
Ort och startdatum
22 apr
Live Online

Under kursen lär du dig identifiera, analysera och lösa problem och utmaningar i Linux-baserade system. Du lär dig att använda avancerade felsökningsverktyg, hantera loggfiler och analysera systembeteenden för att snabbt identifiera och åtgärda problem i en professionell Linux-infrastruktur.

Genom handgripliga övningar, riktiga scenarier och experttips lär du dig att arbeta effektivt med de viktigaste verktygen och metoderna. Kursen är generisk och täcker de tre stora distributionerna Red Hat, Debian/Ubuntu och SUSE.

Målgrupp och förkunskaper

Kursen är framtagen för dig som regelbundet arbetar med Linux-system och vill stärka din förmåga att hantera tekniska problem och utmaningar. Kursen är labbintensiv och idealisk för dig som redan har grundläggande Linux-kunskaper och är bekväm med att navigera i kommandoraden, men vill bli ännu säkrare och effektivare i din roll.

För att hänga med i kursens tempo och tillgodogöra dig dess innehåll förutsätts du, utöver analytiskt tankesätt och intresse för felsökning, besitta vissa förkunskaper:

  • Grundläggande kunskaper i Linux-systemadministration
  • Erfarenhet av att använda terminalen och textredigerare
  • Förståelse för filsystem och nätverk i Linux

För detta rekommenderar vi vår kurs Linux System Administration for Linux Engineers.

För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.

Detaljerad information

Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:

Introduction to IT Errors and Outages
  • Understanding common IT failures and their impact
  • Categorizing system outages and troubleshooting methodologies
  • Case studies of major IT failures
Gathering Information
  • Effective techniques for gathering system and log data
  • Using built-in Linux tools to identify system anomalies
  • Practical log analysis exercises
Analysis
  • Identifying root causes of IT failures
  • Understanding system resource utilization and bottlenecks
  • Hands-on analysis of real-world issues
Solutions
  • Applying systematic troubleshooting approaches
  • Fixing software, network, and hardware-related issues
  • Debugging techniques and quick-fix strategies
Documentation
  • Best practices for incident reporting and documentation
  • Creating clear and concise troubleshooting logs
  • Hands-on documentation exercise
Centralized Logging
  • Introduction to centralized logging solutions (Syslog, Logstash, Graylog)
  • Setting up and managing log aggregation systems
  • Hands-on lab: configuring and analyzing logs from multiple servers
Advanced Linux Troubleshooting Tools
  • Using stracelsofiotop, and other diagnostic tools
  • Monitoring system behavior with dstat and sar
  • Practical exercises in troubleshooting system slowdowns
Advanced Log Management
  • Understanding structured vs. unstructured logs
  • Parsing and filtering logs for effective troubleshooting
  • Setting up log monitoring and alerting systems
Advanced Network Troubleshooting
  • Using tcpdump, ncand nmap to analyze network traffic
  • Diagnosing connectivity and latency issues
  • Debugging DNS, firewall, and proxy-related problems
Advanced Kernel and Memory Debugging in Linux
  • Kernel logs and crash analysis
  • Understanding memory leaks and debugging OOM (Out of Memory) scenarios
  • Hands-on debugging with vmstatdmesg, and gdb
Advanced I/O and Disk Troubleshooting
  • Diagnosing disk failures and performance issues
  • Understanding filesystem corruption and recovery techniques
  • Hands-on analysis using fsckiostat, and smartctl
Kurskod
T4227
Pris
21950 kr (exklusive moms)
Kursform
På plats eller LiveClass

Leveransformer kan variera beroende på ort och datum.

På plats innebär att kursen hålls i klassrum. Läs mer här.
Live Online innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Läs mer här.

Längd
2 dagar
Ort och startdatum
22 apr
Live Online

Fler kurser inom

Relaterat innehåll

  • Avancerad IT
  • Nyhet
Advanced Intune - Nyutvecklad kurs i modern endpoint management
Microsoft Intune har blivit en central komponent i modern desktop management, och nu kan du ta nästa steg i att utnyttja potentialen hos Intune.
  • Avancerad IT
  • Nyhet
Utökat Linux-utbud
Nu utökar vi vårt Linux-erbjudande med ytterligare kurser i felsökning, problemlösning och avancerad Enterprise-funktionalitet.
  • Avancerad IT
  • Nyhet
  • Artikel
Citrix och NetScaler - Cloud Software Group
Efter att Citrix Systems gått samman med Tibco och bildat Cloud Software Group används namnet Citrix bara på vissa av de produkter som tidigare gått under det namnet. Här kommer en sammanfattning av hur det ser ut och hur det påverkar vårt kursutbud.

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post