Business Intelligence med Excel och Power BI

Kurskod A135

Business Intelligence med Excel och Power BI

I Excel och Power BI finns fantastiska möjligheter att analysera data och ta fram bra beslutsunderlag. Under den här kursen lär du dig att använda BI-verktygen i Excel och Power BI.

Pris
13450 kr (exklusive moms)
Längd
2 dagar
Alternativa betalsätt
Kompetenskort gäller på denna kurs

Många kurser kan även betalas med vårt kompetenskort alternativt utbildningsvouchers eller motsvarande credits från någon av våra teknikpartners. 

Läs mer om kompetenskort.
Läs mer om vouchers.

Ort och startdatum
27 mar
Live Online
26 jun
Live Online

Boka utbildning

Du lär dig hur du hämtar och kombinerar data från olika källor och bygger datamodeller, för att sedan analysera data och visualisera tydligt i diagram och interaktiva rapporter.


Målgrupp och förkunskaper

Denna utbildning vänder sig till dig som arbetar med Excel och analyserar data. Du ska ha Excel 2016 eller senare för att ha tillgång till de funktioner som behandlas i kursen.

Du bör ha förkunskaper motsvarande vår Fortsättningskurs i Excel och kunna skapa pivottabeller.

Här hittar du hela vårt utbud av kurser inom Excel

Detaljerad information


Excel
  • Introduktion till PowerPivot i Excel
  • Importera data från olika källor som databaser och datafeeds
  • Städa, gruppera, och slå samman data med Power Query/Get and Transform
  • Att använda DAX för att skapa beräknade kolumner
  • Forma om datum och tid med DAX
  • Hämta data ifrån relaterade tabeller
  • Skapa beräknade fält och KPI:er
  • Filtrera data med hjälp av dimensionen tid    
  • Utforska din data med pivottabeller och pivotdiagram
  • Hitta trender med hjälp av pivotdiagram
  • Länka flera diagram så att de styrs av samma filter
Power BI
  • Introduktion till Power BI Desktop
  • Skapa rapporter i Power BI Desktop med tabeller, matriser, diagram och kartor
  • Publicera rapporter i Power BI Service
  • Att skapa olika vyer av samma data för olika behov
  • Skapa instrumentpaneler/dashboards

Lär dig mer


Förvandla Excel-listor till interaktiva rapporter

Förvandla Excel-listor till interaktiva rapporter

Vår ämnesexpert Joachim visar hur du förvandlar Excel-listor till interaktiva rapporter. 

Få inspiration & nyheter från oss

Jag godkänner att Cornerstone skickar mig nyheter via e-post